Friday, January 6, 2012

today is jumaat

Assalamualaikum.
hai readers ! 
Urm camana posty aku semalam
enjoy ta baca tu. Hehe
hopefully u all guys enjoy la. Okay
sekarang aku na bagitahu yang harini hari jumaat
yang mana semua umat islam yang bergelar lelaki
wajib laksanakan solat jumaat.
bagi yang baligh la , yang budak-2 tu better ta payah bawak lagi.
dan juga suasana semasa dalam masjid dengan pembacaan khutbah daripada khatib tu
aku ta dengar mane pon hehe.
bukan ta na dengar tapi ......
haaa meh na citer.
na tahu ta ?
tepuk tangan dulu. Haha
camni tau..
urm...
camni...
gini gini...
ehem.. ehem...
bhahaha korang tunggu ea.
okay-2 camni.

tadi kan masa aku duk lam masjid.
duk sama sama  ngan kawan sku 2 3 orang
duk cakap-2 sebelom orang berkhutbah.
pastu muazzin azan untuk kali kedua.
kitorang hormat azan laa dulu.
pastu bilal pon ucap la ' jangan kamu bercakap - cakap semasa imam membaca khutbah '
biasa la tu , memang itu yang selalu bilal cakap sebelom khatib baca khutbah.
pastu tengoh orang khutbah.
suasana dalam masjid macam bukan duk masjid.
memang kurang adab betol orang zaman sekarang , boleh dalam masjid dia berlari-lari
main - main bising bangor skali.
orang tua pulop buat derk je , aku na tegur takut anak orang 
takut ayoh dia ade situ cakap ape pulak kan.
na tegur serva salah pulak , adoyai
ade pulak yang sembang-2 pastu gelak ketawa
macam apentah bising gile dalam masjid orang bagi khutbah ta dengar tau.
aku duk belakang that's my problem , hehe
tapi bayangkan la dalam masjid di buatnye macam tempat lepak
pasar malam ke pae diorang ni.
berat nanam nguh.
ade yang best lagi pakcik ta pun ayah orang
tido tengah khutbah pastu anak duk main-2 bising tengah orang khutbah
ade orang tua tu dia tido pastu ade orang cakap kat pakcik tu suruh dia
diamkan anak dia tu
bole pulak dia cakap ' tape-2 biarkan , dia senyap la tu nanti '
aku dengar berdesing telinga tau.
ayoyo betol pkcik , macam macam kerenah laa duk dalam masjid
semayang jumaat zaman sekarang ni.
macam la aku ni baik sangat duk kritik kat orang kan. Huhu
aku pun ade jugak cakap-2 tengah khutbah.
tapi tu la dia yang ta tahan main dalam masjid.
hurmm.
pastu na solat pulak
ade segelintir tu bukan semayang
duk kacau orang semayang.
bukan yang kecik tu yang besar besar tu
haha ta tahu la aku na cakap ape.
dah baligh dah besar panjang gedebok doh. Haha
ta bole fikir lagi yang mane buruk yang mana baik.
hurmm.
tu lah dia zaman dah na habis riwayat dah.
hanya tunggu masa je.
so , the conlusion is banyakkan la ibadah
seperti bersedekah , berbuat baik dengan manusia
amalkan sunnah nabi , belajar dan ajar kat orang lain ilmu yang bermanfaat
dan jangan lupa selalu berselawat ke atas junjunga besar kita 
Nabi Muhammad Sollallahu'Alaihi Wasallam [ Rasulullah ]
sekian daripada saya #basirindie

Assalamualaikum
-pen off-

No comments:

Post a Comment